مرجع تخصصی سلامت و زیبایی

پنجشنبه, ۲۷ دی ۱۳۹۷، ۰۹:۳۳ ق.ظ

خواص گیاه رزماری

 پماد رزماری چیست؟

رزماری یک گیاه همیشه سبز معطر است. از این ماده به عنوان یک گیاه در آشپزی، و از پماد رزماری برای مزایای بالقوه سلامتی و کاهش درد عضلانی استفاده می شود.

از گیاه رزماری در زمان های گذشته برای خواص دارویی از آن تقدیر شده است. پماد رزماری یک منبع غنی از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی است. از جمله فواید رزماری تقویت سیستم ایمنی بدن، حفاظت عصبی، پاک کننده کبد،کاهش استرس و بهبود گردش خون، کاهش درد عضلانی، بهبود حافظه و رشد مو و غیره... می‌باشد.

عصاره گیاه رزماری

خواص رزماری برای مو

تحقیقات نشان می دهد که استفاده از عصاره رزماری برای مو و پماد رزماری برای پوست و همچنین روغن اسطوخدوس، بابونه و سدر به پوست سر باعث افزایش رشد مو در اکثر افراد می شود. ساده ترین راه برای استفاده از این گیاه برای مو انتخاب شامپوی با ترکیبات عصاره رزماری و یا ترکیب چند قطره گیاه رزماری در شامپو می باشد.

استفاده از پماد رزماری به صورت موضعی به روی پوست سر به همان اندازه ماینوکسیدیل برای افزایش رشد موهای افراد مبتلا به طاسی نیز موثر است. بنابراین از شامپوهای ماینوکسیدیل حاوی رزماری استفاده کنید.عصاره رزماری برای مو قبل از شروع ریزش می تواند اثرگذار باشد.

گیاه رزماری زندگی جدیدی برای ریزش مو ایجاد می‌کند. عصاره رزماری به ضخیم تر شدن موها و بهبود شوره سر کمک می کند. علاوه بر این با افزایش گردش خون به تحریک رشد موها می انجامد. همچنین پماد رزماری برای درمان آروپیک پوستی استفاده می‌شود.

رشد مو یک میل مشترک برای بسیاری از زنان و مردان است، اگرچه فکر ریزش مو اغلب کابوس است. ریزش مو از پیش رسیده است که باعث پایین آمدن عزت نفس در مردان و زنان می شود.

جالب توجه است برخی از تحقیقات نشان می دهد که عصاره رزماری برای مو می تواند برای تحریک رشد مو یا کاهش ریزش مو استفاده شود. با توجه به ریزش مو، تقریبا 85٪ مردان و 50٪ زنان در سن 50 سالگی میزان اندک ریزش مو را تجربه خواهند کرد.

عصاره روغن رزماری در درمان ریزش مو برخلاف بسیاری ازمحصولات مراقبت از مو در محصولات فرموله شده شیمیایی ازجمله هیرتونیک ریزش مو با عملکرد ترمیم ساختار کراتین مو، کنترل و عوامل ریزش مو و کمک به رویش مجدد تارهای مو می توان پیدا کرد.

عصاره رزماری برای مو

خواص رزماری برای پوست

پماد رزماری از سلول های پوست در برابر اشعه های مضر خورشید و رادیکال های آزاد محافظت می کند. رزماری دارای خواص ضد عفونی طبیعی است. پماد رزماری می تواند برای افزایش رطوبت پوست افراد مفید باشد. بنابراین می توان از آن به عنوان آبرسان پوست استفاده کرد. علاوه بر این به نرمی و لطافت پوست و جلوگیری از حساسیت پوستی کمک می کند.

استفاده از پماد رزماری برای صورت راهی عالی برای از بین بردن آکنه است. رطوبت طبیعی موجود در روغن رزماری همراه با مخلوط روغن دلخواه خود می تواند به شما کمک زیادی به از بین بردن آکنه پوستی کند. در نتیجه عصاره روغن رزماری پوست را جوان تر و تازه تر از قبل می کند.

عصاره رزماری برای پوست

خواص رزماری برای رفع درد عضلانی و مفصلی

درد عضلانی یک واکنش تاخیری است که باعث خسارت ناشی از فیبرهای عضلانی می‌شود. در حالی که ممکن است وضعیت جدی نباشد و درد بوجود آمده ممکن است با گذشت زمان کاهش یابد. پماد رزماری دارای خواص تحریک کننده است که می تواند به از بین بردن انواع بیماری های عضلانی کمک کند.

پماد رزماری جریان خون را تحریک می کند و باعث افزایش گردش خون موضعی در بدن می شود. و همین امر به عنوان یک محرک عمل کرده و باعث تسکین دردهای عضلانی و رفع کبودی در آسیب های ورزشی می شود.گیاه رزماری هنگامی که به صورت عصاره خوراکی مصرف شود به عنوان یک ضد درد برای میگرن عمل می‌کند. همچنین باعث رفع ناراحتی معده و کلیه درد می شود.

رزماری و رفع درد عضلانی و مفصلی

از دیگر خواص رزماری

رزماری شامل اثرات ضد التهابی و ضد هایپرگلیسیمی و باعث کاهش وزن می شود. پماد رزماری به عنوان یک درمان پیشگیرانه و کاهش وزن واختلالات متابولیکی می تواند استفاده شود.

پماد رزماری ممکن است در بعضی موارد باعث واکنش های آلرژیک شود، بنابراین باید در صورت تجویز پزشک ویا بعد از مشاوره داروخانه مورد استفاده قرار بگیرد. 

ازآنجا که روغن رزماری در طبیعت بی ثبات است، عصاره این گیاه گاهی اوقات باعث استفراغ و اسپاسم می‌شود. بنابراین، بهتر است آن را در حین ورزش و با احتیاط میل کنید.

توصیه می شود که اسانس رزماری نباید توسط زنان باردار، یا زنان شیرده استفاده شود.

استفاده بیش از حد از روغن حتی ممکن است به سقط جنین یا ناتوانی در جنین منجر شود.

مخلوط کردن عصاره رزماری با نعناع،اسطوخدوس،چوب سدر،ریحان،آویشن،سیترونلا،لیمو گراس،بابونه،روغن زیتون به عملکرد بهتر این عصاره کمک می کند.

برای نتیجه بهتر دو تا سه بار در طول روز پماد رزماری را برای نواحی آسیب دیده و یا کبود شده استفاده کنید.  

خواص رزماری

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۱۰/۲۷
سمانه اصلیان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی