مرجع تخصصی سلامت و زیبایی

۱ مطلب در فروردين ۱۳۹۸ ثبت شده است

سه شنبه, ۲۰ فروردين ۱۳۹۸، ۱۱:۴۷ ق.ظ

شوره سر چیست ؟ و راه های مقابله و رفع آن

شوره سر یک میکروب طبیعی در پوست سر است. و یک بیماری پوستی شایع است که سبب پوسته پوسته شدن پوست سر می شود. پوسته های تولید شده در کف سر اغلب ریزش می کند و لکه‌های سفیدی روی شانه افراد بر جای می گذارد. حدود 50 درصد افراد مبتلا به شوره سر هستند. موثر ترین روش برای درمان و کنترل شوره سر استفاده از شامپو ضد شوره و درمان پوست سر است.

درمان شوره سر


شوره سر و درماتیت سبورئیک چهره ای از درگیری قارچی و یک بیماری پوستی می باشد و نزدیک به نیمی از جمعیت جهان را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر شما از این عارضه رنج می برید یا می دانید کسی دچار این بیماری شده است مهم است که در مورد علل، کنترل و رفع آن بیشتر بدانید.

شوره سر یک عارضه غیر التهابی از پوسته ریزی سر می باشد که ممکن است با خارش همراه باشد در حالیکه درماتیک سبورئیک یه عارضه التهابی به همراه قرمزی، خارش و پوسته ریزی است. شامپو ضد شوره سر مناسب می تواند به رفع و یا کاهش این علائم کمک شایانی کند.


شوره سر

شوره سر زمانی اتفاق می افتد که پروسه تجدید ساختار سلول سر پوست شما کوتاه می شود که این امر منجر به ریزش سریع سلول های پوست می شود که این امر با عوامل دیگری ترکیب می شود و شوره سر را بوجود می آورد.

دانشمندان و متخصصین پوست به این باور رسیده اند که موهایی دارای شوره که روی پوست سر ما  قرار دارند، باعث آسیب موهای سالم سطح پوست می شوند. واقعیت این است که سطح پوست رو به ضعیف شدن می رود. این بدان معناست که محافظت پوست در برابر الیاف مو بسیار کمتر می شود و باعث ریزش مو می شود.

درمان شوره

شواهد رو به رشدی وجود دارد که نشان می دهد که التهاب پوست سر در رایج ترین اختلالات پوستی دچار ریزش مو، شوره سر، خشکی پوست، خارش و حساسیت می شود.

دانشمندان و متخصصین پوست به این باور رسیده اند که موهایی دارای شوره که روی پوست سر ما  قرار دارند، باعث آسیب موهای سالم سطح پوست می شوند. واقعیت این است که سطح پوست رو به ضعیف شدن می رود. این بدان معناست که محافظت پوست در برابر الیاف مو بسیار کمتر می شود و باعث ریزش مو می شود.

شوره سر

همانطور که خارش یکی از علائم اصلی شوره سر است، همین امر باعث آسیب فیزیکی بیشتری به پوست سر می شود و باعث تضعیف تارهای مو و ریزش در ناحیه میانی سر می شود. شوره سر را می توان با کنترل و رفع شوره های خشک و چرب سر با شامپو ضد شوره کنترل کرد.
رطوبت رسانی عمقی به پوست سر به کاهش پوسته پوسته شدن و ایجاد شوره سر کمک می کند. و همچنین شامپو مناسب شوره به افزایش فعالیت های میکرو ارگانیسم های مفید پوست سر کمک می کند.

عوامل ایجاد شوره سر می تواند از عوامل ژنتیکی و وضیعت آب و هوای متفاوت، شرایط فیزیکی و عاطفی، تغییرات هورمونی نشات بگیرد.
در درمان شوره سر لازم به ذکر است درمانی که انتخاب می‌شود نه تنها باید نشانه های ظاهری را از بین ببرد بلکه به ترمیم لایه های داخلی پوست نیز بپردازد. با توجه به سه عامل ایجاد شوره سر (سبوم، مالاسزیا و حساسیت های فردی) روش های گوناگونی برای درمان آن ارائه شده که یک راه ممکن است علت را درمان کند و راه دیگر نشانه های شوره سر را از بین برد.

عوارض شوره سر

درمان علت به این معنی خواهد بود که قارچ روی پوست از بین رود و یا ترشح سبوم سرکوب شود و ... و از بین بردن نشانه ها نیز به این معنی است که از عوامل تسکین دهنده التهاب و یا عواملی که مانع تکثیر زیاد سلولی هستند استفاده شود.

مواد تشکیل دهنده مواد شامپو ضد شوره در عملکرد اختصاصی آنها که کنترل و رفع شوره های خشک و چرب سر، از بین برنده عوامل میکروبی و قارچی مولد شوره و افزایش فعالیت های میکروارگانیسم های مفید پوست سر می باشد.

طریقه مصرف شامپو های ضد شوره : مقدار مناسب از شامپو را بر روی پوست سر ریخته و 2 تا 3 دقیقه ماساژ دهید. حداقل 3 بار در هفته استفاده شود.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ فروردين ۹۸ ، ۱۱:۴۷
سمانه اصلیان